Зараз у соцмережах і медіа багато фейків та дезінформації. Усе це вороги роблять для того, щоб українці втратили віру в перемогу й опустили руки.
Тож просимо дотримуватися правил, які допоможуть вам вистояти під час інформаційної атаки окупантів:
? Перевіряйте, якими додатками користуються діти та яку інформацію додатки про них збирають.
Для цього потрібно читати умови та політики використання застосунків чи соціальних мереж.
? Подавайте скарги на контент або профілі, який ви бачите в мережах і який не слід бачити дітям. Розповідайте також і дітям, як це робити.
Що більше ви скаржитеся, то менше незрозумілих профілів і шкідливого контенту буде в соцмережах. Те саме стосується реклами, яка не відповідає інтересам дітей або є дуже нав’язливою.
? Намагайтеся забезпечити наявність доступу до інтернету для дітей.
Не варто забороняти дітям користуватися смартфонами та новітніми технологіями. Навпаки, їх потрібно зробити друзями та помічниками, а не ворогами.
? Потрібно знати, що для користування соцмережами дітям має бути щонайменше 13 років.
Або ж навіть якщо їм уже виповнилося 13 років, для використання TikTok, наприклад, потрібна згода батьків. Не забувайте про функцію батьківського контролю. Так ви можете фільтрувати контент і профілі, за якими стежать діти.
? Говоріть з дітьми про приватність. Розповідайте, яку інформацію про себе краще не публікувати. Це, наприклад, документи, дані кредитних карток, місце перебування.
Нагадайте, що діти мають певну онлайн-репутацію. І контент, який вони публікують, може побачити будь-хто. Змінити його після публікації може бути складно. Тому в соцмережах рекомендовано налаштовувати приватний доступ до профілів, щоб контролювати, хто може бачити публікації дітей, коментувати дописи тощо.
? Перш ніж фотографувати та публікувати світлини дітей в інтернеті, запитайте в них дозволу. Або якщо ви вчитель, потрібно мати дозвіл батьків для цього.
? Стежте за своєю онлайн-репутацією. Особливо це стосується вчителів.
Перевіряйте інформацію, на яку натрапляєте в інтернеті, та нагадуйте про це дітям. Не поширюйте сумнівні дописи.
? Намагайтеся облаштувати безпечне середовище для дітей із використанням технологій.
Перевірте, чи встановлені на комп'ютерах у школі та вдома антивірусні програми, та чи оновлене ліцензійні програмні засоби. Встановлюйте складні паролі на телефони й комп’ютери та переконайтеся, що вони є на пристроях у дітей. І не забувайте про двофакторну автентифікацію.
? Якщо дитина має онлайн-друга та хоче зустрітися із ним вживу, то не дозволяйте йому іти самому на таку зустріч, оскільки люди не завжди можуть виявитися в реальному житті тими, за кого видають себе в соцмережах.
? Говоріть з дітьми про їхню онлайн-активність. Цікавтеся тим, що вони роблять в інтернеті, з яких джерел отримують новини тощо.
Важливо, щоб у дітей не виникало відчуття, що батьки їм не довіряють. Отже, завданням батьків і вчителів залишається розповідати дітям про їхні цифрові права, критичне мислення і цифрову безпеку, а також самим дотримуватися порад та правил. Якщо деякі з рекомендацій для вас незрозумілі чи складні, обов’язково перегляньте безоплатний курс «Цифрові права та безпека для дітей», oнлайн-курс для батьків «Приватність дітей в інтернеті» та серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті». В онлайн-курсі та серіалі ви знайдете прості рекомендації, які допоможуть захистити вас від інтернет-загроз та покажуть, як відрізняти правду від фейків. Вчіться самі та навчайте дітей, бо цифрові компетенції є основою для безпечного життя в цифровому світі, який давно став новою реальністю не лише для дітей, але й кожного з нас.
Що потрібно зробити батькам:
Про те, чому дописи в соціальних мережах про дітей можуть зашкодити їхньому майбутньому, можна дізнатися за посиланням.
Як відрізняти правдиву інформацію від неправдивої та фейків?
Для розвитку критичного мислення спочатку потрібно навчитися відрізняти правдиву інформацію від неправдивої та завести звичку завжди перевіряти інформацію, яку споживаєш.
Як з першого погляду помітити ознаки неправдивої або маніпулятивної інформації? Звертайте увагу на декілька характеристик:
На фото зображені льодові покриви Арктики нібито у 2009 та у 2019 роках. Правдивість фото можна легко перевірити через такий сервіс, як Google Search Image. Для цього треба просто зробити скріншот фото без тексту й завантажити їх зображення в пошуковик.
Після перегляду результатів пошуку можна зрозуміти, що фото справді не фейкові, але зроблені у 1980 та у 2012 році, а не в тих, які записані в публікації.
Підтвердженням є ось ця стаття американського видання “Washington Post”.
Який алгоритм перевірки інформації на правдивість?
Суть інструкції в тому, щоб ставити собі три прості запитання кожного разу, коли читаєте новини чи гортаєте стрічку в соціальній мережі.
Якщо це інформація в соцмережах, перегляньте акаунт автора. Якщо автор публікації взагалі відсутній, такій інформації не потрібно довіряти. Якщо це новина чи стаття в ЗМІ, перевірте, чи має її автор ще якісь публікації і чи взагалі він існує.
Задумайтеся, а чи взагалі є підтвердження думки або факту в тій інформації, яку ви читаєте? Чи є посилання на джерело даних? Чи можна цьому джерелу довіряти? Наскільки правдиві дані, використані в публікації? Перевіряйте аргументи та пам’ятайте, що даними можна легко маніпулювати.
Для повного розуміння ознак неправдивої інформації та того, як розвинути своє критичне мислення рекомендуємо наступне відео.
We use Cookie files to provide you better navigation system on our website. For more information, follow the link «Privacy policy». By continuing to use our site, you automatically agree to the use this technology.
Privacy policy