Шахрайство, злами акаунтів — це поширені проблеми не лише серед дітей, але й дорослих. Тому, якщо ми хочемо, щоб наші дані належали нам і наша приватність залишалася тільки нашою, перше, що варто зробити, — потурбуватися про безпеку акаунтів у соціальних мережах. Учні часто несерйозно ставляться до цього.
Під час навчання онлайн важливо, щоб доступ до комп'ютера та акаунтів у застосунках і месенджерах мала лише дитина. Тому для освітян пріоритетно говорити з дітьми, пояснювати та нагадувати про безпеку своїх акаунтів і пристроїв.
Рекомендації, які Ви можете дати учням щодо базових правил онлайн-безпеки:
- Поговоріть про паролі, адже це цифровий щит на пристроях і в соцмережах. Пароль має містити не менше ніж 16 знаків — великі та малі літери, цифри та знаки.
- Поясніть учням, що краще не використовувати акаунт Gmail, Facebook, Instagram для реєстрації нових акаунтів на сайтах чи в застосунках, включно з тими, які знадобляться на уроках. Для того, щоб не забути паролі до кожного акаунта в різних сервісах і платформах, краще звернутися до менеджера паролів.
- Нагадайте учням про двофакторну аутентифікацію. Двофакторна аутентифікація — метод контролю доступу до комп'ютера чи гаджета, який вимагає більше ніж одного доказу, що це саме Ви хочете зайти на пошту чи в соціальну мережу. Наприклад, для входу в акаунт, крім пароля, потрібно ввести код, який прийшов на пошту чи мобільний телефон, або додатково пройти ідентифікацію обличчям чи відбитком пальця.
Перегляньте та поширте серед учнів пам’ятку, як встановити двофакторну аутентифікацію в різних соціальних мережах:
- Як встановити двофакторну аутентифікацію в Telegram — дивитися тут;
- Як встановити двофакторну аутентифікацію в Instagram — дивитися тут;
- Як встановити двофакторну аутентифікацію у Facebook — дивитися тут.
- Порадьте учням й самі використовуйте ліцензійне програмне забезпечення та вчасно оновлюйте його. У разі використання неліцензованих продуктів, ваші дані і комп'ютер можуть бути вразливими, а комп’ютер легше зламати. Під час навчального процесу звертайте особливу увагу на застосунки й програми, якими Ви користуєтеся (вони мають бути ліцензійними).
- Розкажіть учням, що не варто відкривати сумнівні листи й переходити за незнайомими посиланнями. Після повномасштабного вторгнення збільшилась кількість фішингових атак і зловмисників, які прагнуть дестабілізувати освітній процес в Україні. Тому час від часу рекомендовано робити для учнів перевірки — надсилати невідоме для них, але безпечне посилання, і спостерігати за їхньою реакцією. Після експерименту обговоріть результати з учнями індивідуально.
- В умовах онлайн-навчання можна пропонувати учням долучатися до онлайн-уроку щоразу за новим паролем, а не створювати єдиний для всіх занять. Наприклад, платформа Zoom пропонує віртуальну «залу очікування» для контролю доступу до онлайн-зустрічі. Функція запису аудіо та відео в інструментах відеоконференцій має бути доступна лише для хостів (людей, що створюють конференції).
Учителі мають фіксувати випадки стороннього втручання в освітній процес і повідомляти про це керівництво освітнього закладу та Кіберполіцію.
Щоб закріпити знання й отримати ще більше порад, якими Ви можете поділитися з учнями, пропонуємо переглянути відео.